En vän kom över häromdagen med ett gäng avlagda kläder som jag får disponera efter behag. Dessutom hade hon fått feeling (inspirerad av mig, haha!) och sytt om ett av sina plagg till en liten överraskningsklänning! Så himla fin. Ungen var snyggast på söder hela dagen.
Showing posts with label Dresses. Show all posts
Showing posts with label Dresses. Show all posts
Thursday, July 7
Monday, July 4
Pärlklänning
Mulet idag, jag städar och bakar kolakakor med honung istället för sirap i. Får se hur det påverkar hållfastheten. Smaken verkar det inte vara något fel på, att döma av smeten.
Jag hittade så fina pärlor på Pandurorean och inspirerad av "Stickning, ett hantverk att utveckla" som jag lånade på bibblan (grym bok, låna den!) tänkte jag sticka in dem i nånting. Just nu funderar jag på denna lilla klänning från trevliga Pickles:
Visst skulle den bli fin i till exempel ljusgrått eller grönt med instickade gröna pärlor i oket? Frågan är om man dör av tristess när man slätstickar kjolen, eller om det bara är en typiskt bra no-brainer-aktivitet när man ser på TV eller åker spårvagn en halvtimme till jobbet - vilket jag kommer att göra hela hösten. Och frågan är om garnet kommer att kosta typ femhundra spänn. Hög risk för det, tror jag. Garn är alltid lite chockerande dyrt. Får se om det blir av.
Tuesday, June 14
Tältmöte
Här är några kackiga photobooth- bilder som får illustrera kvällens dilemma: Jag ska på jobbfest med mitt nya jobb där jag inte känner nästan någon (IIH!) och hade tänkt se absolut fabulous ut. Har alltså satt saxen i mitt underbara Liberty-sidentyg från Japan och klippt ut en klänning enligt japansk mönsterbok. Modellen är enklast möjliga, två A-formade bitar typ.
Problemet är nu att japanskorna på bilderna såklart är hälften så stora som jag och ser fantastiska ut i allt. Problemet är också att jag tänkt improvisera lite längs vägen och kolla vad som verkar bli bra, men nu har jag kört fast. Det ser just nu ut som ett blommigt tält.

Nånslags liten ärm ska till. Min pojkvän föreslår lite vagt "puffärm". Nånslags knytning ska till i ringningen - på mönstret knyts den med typ smala band av samma tyg. Och så måste jag göra något åt tältryggen. Gå ner tio kilo hinner jag tyvärr inte, annars skulle den ha hängt snyggare. En variant är skärp, men då kommer det att puffa sig väldigt mycket där bak. En annan är att ta in den lite i ryggen och formsy den, men då måste jag eventuellt sätta blixtlås i den = jobbigt och jag har dessutom inget blixtlås.
Jag vill ju hemskt gärna få klar den och inte tvingas bege mig till H&M i panik två timmar innan festen. Buu. Måste fundera lite. Återkommer. Hoppas ni gör något roligare.
Update: Jaha, nu är den avskuren under bysten och har fått veck. Passar bättre fram nu. Sen blir det nog nånslags knappar i ryggen som ska ge den lite form. Klädda knappar, kanske samma vid halsen som nånslags liten kinakrage. Tror det kan bli fint? Nu är spöktimmen slagen och nu lägger jag undan maskinen. Roligt det här.
Update: Jaha, nu är den avskuren under bysten och har fått veck. Passar bättre fram nu. Sen blir det nog nånslags knappar i ryggen som ska ge den lite form. Klädda knappar, kanske samma vid halsen som nånslags liten kinakrage. Tror det kan bli fint? Nu är spöktimmen slagen och nu lägger jag undan maskinen. Roligt det här.
Sunday, June 5
Omsydd skjorta blev klänning och byxor
Jag fick panik av alla "bra att ha-sparade kläder" som dyker upp när man flyttar och sydde därför en klänning med byxor över en lunch i förrgår. Brydde mig inte ens om att nåla. Nu: En skjorta mindre, en klänning mer, ett projekt bort från att-göra-listan.
Tycker dessutom den lilla sommardressen blev väldigt bra, speciellt gillar jag nog byxorna med manschetter längst ned. Och den var väldigt användbar. Beduinerna skyddar sig ju med längärmade skjortklänningar mot solen och den här heltäckande men svala dressen skyddade min blonda lilla unge väldigt bra. (Nu ligger den i tvätten med stora jordgubbsfläckar på, precis som det ska vara.)
Tycker dessutom den lilla sommardressen blev väldigt bra, speciellt gillar jag nog byxorna med manschetter längst ned. Och den var väldigt användbar. Beduinerna skyddar sig ju med längärmade skjortklänningar mot solen och den här heltäckande men svala dressen skyddade min blonda lilla unge väldigt bra. (Nu ligger den i tvätten med stora jordgubbsfläckar på, precis som det ska vara.)
Jag kommer att lägga upp en tutorial på www.omsytt.blogspot.com endera dagen. Rekommenderar verkligen att testa att sy om en skjorta om ni är sugna på en likadan babydress. Det var lätt och väldigt roligt, man känner sig smart som ger skjortan nytt liv och det blir snyggt.
Sunday, July 18
Bodyklänning / Body suit dress
Babyklänningar är svåra att hålla fingrarna borta ifrån. Men ofta inte så praktiska, hasar upp så lilla magen syns och sådär. Jag sydde fast en enkel kjol (en bit tyg alltså) på en köpesbody från eBay och sen var bodyklänningen klar!
Inte är den vidare praktisk fortfarande i ärlighetens namn, men åtminstone mer så än vad en vanlig klänning är. Och rätt söt så länge den ligger som den ska.
I bought a baby body suit (eBay, one euro) and put a piece of red cloth on it. Ta da, a dress! Slightly more practical than normal baby dresses are, and quite cute too.
Inte är den vidare praktisk fortfarande i ärlighetens namn, men åtminstone mer så än vad en vanlig klänning är. Och rätt söt så länge den ligger som den ska.
I bought a baby body suit (eBay, one euro) and put a piece of red cloth on it. Ta da, a dress! Slightly more practical than normal baby dresses are, and quite cute too.
Wednesday, March 3
Summer baby dress
Here is the third dress I made the other day when I was in a French dress mood.

A very simple pattern - it's a couple of squares, really!
Fabric: Again from my mom's secret stash that she's been hanging on to since the old days.
Size: I estimate it to fit sometime around July, but who knows?
Next: What about some underpants to go with it?
A very simple pattern - it's a couple of squares, really!
Fabric: Again from my mom's secret stash that she's been hanging on to since the old days.
Size: I estimate it to fit sometime around July, but who knows?
Next: What about some underpants to go with it?
Tuesday, March 2
Simple dresses
I've done a massive amount of baby stuff. Massive. And It's mostly things like practical, retro-ish, unisex jersey rompers in colors like brown. Which I do like.
But the other day I just felt this URGE for making something very girly, cute, non practical, adorable... I mean, if I'm having a girl and I DON'T take the opportunity to dress her up like a little parisienne once in a while, you know with flowery cotton and crochet and little leather shoes - just how stupid exactly would I be?
So I got up early one morning and made some dresses. These are not exactly french, but still. The flowery fabric is from "Mom's big black bags of good to have-pieces of old fabric", in which I dive every time I go visit her. The bear fabric is my absolute fave, from retrodepot. I love, love, love, the silly looking faces of the bears.


But the other day I just felt this URGE for making something very girly, cute, non practical, adorable... I mean, if I'm having a girl and I DON'T take the opportunity to dress her up like a little parisienne once in a while, you know with flowery cotton and crochet and little leather shoes - just how stupid exactly would I be?
So I got up early one morning and made some dresses. These are not exactly french, but still. The flowery fabric is from "Mom's big black bags of good to have-pieces of old fabric", in which I dive every time I go visit her. The bear fabric is my absolute fave, from retrodepot. I love, love, love, the silly looking faces of the bears.
Sunday, July 19
Auntie Margits Treasures - part 2
This dress from Auntie Margits treasure chest is insanely beautiful. It's transparent, dotty, silky and full of whale bone parts to shape the chest.
.jpg)
.jpg)
Oh, Auntie Margit! If only I was as thin as you were, those nights in the forties, when you danced and danced with all the most handsome gentlemen of Stockholm until two in the morning, then let them walk you to the door -but no further!- and you left them there, warm nights in june, to walk home alone through vasastan, the air scented with lilacs and the sun slowly rising. If only I was as thin, I would wear the dress as often as I could!
.jpg)
.jpg)
Oh, Auntie Margit! If only I was as thin as you were, those nights in the forties, when you danced and danced with all the most handsome gentlemen of Stockholm until two in the morning, then let them walk you to the door -but no further!- and you left them there, warm nights in june, to walk home alone through vasastan, the air scented with lilacs and the sun slowly rising. If only I was as thin, I would wear the dress as often as I could!
Monday, June 15
Kiss me honey
Last year I asked people around my office for spare white t-shirts (to cut into string and turn into a carpet.) Instead I got this one.
It belonged to a colleague who didn't wear it anymore. But he had a very hard time separating from it. "It's my favorite t-shirt", he declared. I secretly think his wife didn't like it. But I think he wanted to wear it.
It belonged to a colleague who didn't wear it anymore. But he had a very hard time separating from it. "It's my favorite t-shirt", he declared. I secretly think his wife didn't like it. But I think he wanted to wear it.
Of course I couldn't turn someones favourite t-shirt into a ball of string. So I made it into a dress for his three-year old daughter instead and gave it back to him.
He was quite thrilled, but I'm not sure about the daughter (I think she's more of a pink and kitties type of girl), or his wife. Perhaps I just contributed to her never-ending nightmare of the ugly t-shirt that simply wouldn't die.
Subscribe to:
Posts (Atom)

