Monday, November 1

Frivirkad lapptäckesjacka


Såhär gjorde jag en varm babykofta utan mönster:
Jag mätte en kofta som babyn redan hade för att få ungefärliga mått. Sedan ritade jag ett koftmönster som bestod av fem rektanglar: En bak, två fram och två ärmar. De fram hade lite uttag för halsen högste upp.

Jag satte igång att virka dessa rektanglar utan plan. Jag virkade små fyrkanter åt alla möjliga håll och med fem sex olika garner: rött, vitt och guld.
Jag planerade lite så att jag kunde virka ihop delarna istället föt att sy dem. Slutligen virkade jag en kant med knapphål och sydd dit knappar.

Min tanke  var något i stil med "Fransk bohem." Ibland tycker jag den blev spot on. Ibland misstänker jag att den egentligen heter: "När gammelmormor blev galen."
Nåja. Men jag gillar den.


2 comments:

  1. Helt underbar kofta! Den sprudlar utav kreativitet och det kan man väl inte annat än älska =)

    Kraaaaam
    Sanna

    ReplyDelete
  2. Tack snälla! Den blev inte så dum. Vi använder den hela tiden.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...