Thursday, November 4

Snabbklippta mattrasor

Jag håller på att klippa mattrasor av en hel hög med T-shirts. Så här gör jag för att det ska gå undan lite. (Klippa trasor är ju trots allt bara jättekul en ganska kort stund.) Jag lägger först ut t-shirten plant på ett bord, klipper av ärmarna och klipper bort sidosömmarna och nederkant (för det mesta i alla fall.) Ibland har jag behållit dem men det är inte värt det, det är bara jobbigt att virka med. Man kan spara dem och använda som stoppning i något om man inte vill slänga dem.

Sedan klipper jag först av allt hela t-shirten i tre centimeter breda remsor från ena kanten, NÄSTAN ända ut till andra kanten. Lämna en centimeter. Klipp genom båda lagren samtidigt.
Det är bättre att klippa längs med trådriktningen och inte tvärs över. (Det skräpar väldigt mycket om man klipper tvärs.)


Sedan klipper jag likadant fast åt andra hållet, i mitten av remsorna så de nu blir cirka femton millimeter breda. Klipp också nu NÄSTAN ända ut i kanten.

Sedan får man fippla och friklippa lite i halsringningen, där ju baksidan troligen behöver klippas lite mer eftersom den vanligtvis är högre. Men fortsätt klipp nästan ända ut men inte helt.
Nu är hela tröjan plöstligt ett enda snöre (eller flera rättare sagt. Ett fram, ett bak.) 
Bitar som du inte får med (typ polokragar, udda hörnor, nackbitar) kan du bara klippa bort så länge och friklippa sedan.

 Sen nystar man upp alltihop.
 Tryck brukar jag behålla för jag tycker det är lite charmigt. Men om man tycker det blir fult och stör slutintrycket får man ju klippa bort dem.
 Småbitar får man freestyla lite, samma sak med ärmarna.






Och sen har man ett fint nystan att virka mattor av.


6 comments:

  1. Precis det tips jag behövde! Har sett trikågarn på panduro och tänkte att man kanske kan göra eget. Detta sätt var ju mycket smart :-)

    ReplyDelete
  2. Superbra tips!
    Vilken tjocklek på virknål använder du?

    ReplyDelete
  3. Hej, jag använder nål 7. Lite större skulle säkert också vara bra.

    ReplyDelete
  4. Nice!

    Har du klippt mattrasor från sådana tröjor?
    Om så, hur klipper du dom?
    http://skateshop.pl/data/gfx/pictures/large/5/0/1152719505_1.jpg

    En bild spesial om hur du klipper sådana tröjor kanskje ?

    ReplyDelete
  5. Vad kul!

    Klipper du också upp sådana tröjor som denna till remsor:
    http://farm2.static.flickr.com/1136/4734003865_b7af40b4b8_b.jpg

    Kunde du inte göra en bild-special på hur du klipper en så her tröja också? :-)

    ReplyDelete
  6. Anonym som frågade om jag klippt collagetröjor också: Nej, har inte klippt såna tröjor men jag skulle inte tro att det är nån skillnad. Eler jo, det är säkert lite jobbigare att klippa dubbla lager, men klart det går att klippa remsor av en sådan med. Man får nog klippa ett lager i taget. Men jag skulle klippa i samma riktning som jag beskriver. Det borde kunna bli jättetrevliga tjocka remsor. Testa och berätta!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...